Hjælp til CrossFit n00bs; CrossFit oversættelser

WOD: Står for Workout of the day. Og ja, WOD er en forkortelse, men der er mange der bruger det som et rigtigt ord. Det lyder underligt når forkortelsen udtales, og jeg har hørt mange varianter. Lige fra dem der udtaler det som “wood” til dem der udtaler det som “vådt”. Men come on, lad nu bare være med at bruge forkortelsen som et ord. Der er jo ikke nogle der ville sige: “Lad os workout of the day sammen i dag”! Anyways, så er der hver dag en ny WOD i CrossFit by the Mill. Den står skrevet op på tavlen, og det er en uskreven regel, at du ikke må gå når du har set dagens træning. WOD er meget forskellige, og kan indeholde både mange eller få øvelser.

Rep: Kort for repetition. Dem skal du helst have mange af. Sæt i gang.

AMRAP: Det står for As many rounds (or repetitions) as possible. Med andre ord, så betyder det: “SKYND DIG FOR HELVEDE!”. Og nej, man (læs: jeg) når aldrig ligeså mange runder som de andre.

EMOM: Hvis du troede det gjaldt om at skynde sig under en AMRAP, så tog du fejl. Prøv i stedet Each Minute On The Minute, hvor du har 1 minut til at gennemføre øvelsen/reps. Jo hurtigere du er, jo længere pause får du af hvert minut. Hvis du er langsom, så får du ingen pause, og starter bare forfra når et nyt minut starter. No mercy.

Burpee: Et englehop der spiller smart. I stedet for bare at hoppe op og ned, så skal du lige smaske dig ned på maven, inden du hopper op. Og du skynder dig! Burpees don’t like you either.

Squat: Hvis du ikke ved hvad en squat er, så har du tydeligvis ikke set en rund røv som Kim Kardashian. Og det er bare… trist.

ATG: Apropos squats; Ass to the grass! Jeps. Skovskiderstilling er nu for de hårde typer… som man siger.

Boxjump: Forestil dig en trækasse der er ca. 50 cm høj. Umiddelbart uskyldig. Umiddelbart ikke høj. Umiddelbart ikke farlig. Men prøv så at hop op på den. Mange gange. Og prøv så at skvatte på den. Værsgo; du er nu bange for trækasser.

KB: Kettlebell er CrossFitterens håndtaske. Det er mere eller mindre en kanonkugle med håndtag, opfundet i Rusland (selvfølgelig!). En kettlebell svinges tit rundt i luften eller over hovedet, så tand- fod- og personskader er sandsynlige.

Pull-ups: Omvendt limbo. I limbo prøver man virkelig på ikke at komme tæt på stangen. I Pull-ups prøver du, med alt hvad dine piberenserarme kan klare, at trække dig op til stangen. Er det for svært, så er det godt der findes elastikker. Stooooooore (og mange) elastikker.

Muscle-up: Lidt ligesom en Pull-up, bare i to fritsvævende ringe, og så skal du have strukket armene ud, så overkroppen er over ringene. Let nok. No probs. Ironi forekommer.

Kip: Gyng, gang. Kip er det sving du laver i kroppen, når du forsøger at hive dig op i en Pull-up. Jo bedre du er til at kippe, jo lettere er det at komme op. Betragt dig selv om en gynge, og accepter at du ligner en idiot imens.

HSPU: Står for Hand Stand Push Up. Nemt. Stå på hænder op af en væg, og lav så en push up.

DU: En forkortelse for Double Unders. Det skal ikke være hyggeligt at sjippe i CrossFit. Der skal fart på, og i double unders skal du svinge sjippetovet rundt to gange i ét hop. Er du til sadomasochisme, så er det her lige noget for dig, for røven får et par piskeslag engang imellem.

Turkish get-up: Øvelse som pludselig kan gøre noget så simpelt som at rejse sig op kompliceret. Start med at ligge fladt på jorden med en kettlebell i den ene hånd. Ræk kettlebell’en i vejret. Kig på den. Og bliv ved med det. Så er det bare at rejse sig op og ligge sig ned igen. Laaaangsomt. Men du skal holde kettlebell’en i vejret, og du skal kigge på den. KIG SÅ PÅ DEN SLAPSVANS! Easy peasy.

Rx’d: De hårdcore CrossFittere gennemfører en WOD som den er beskrevet. Det vil sige, at de ikke går ned i kilo, justerer øvelserne, bruger elastikker eller andet pjat. De er bomstærke!

Scaled: De dødelige CrossFittere skalerer deres WOD, så det er muligt at gennemføre den. Her er elastikker, justeringer og fluevægts kilo tilladt. Jeg er fan af skaleringer.

PR: Lige ud af landevejen; Personlig rekord.

Pistols: Hvis du synes squats er svære, så skulle du prøve at squatte på ét ben. Det kræver en del øvelse, hvor man ligner en komplet idiot, men når man kan det, så er det noget der giver streetcred.

Thruster: Det er for dem der synes, at squats er for kedelige… Thrusters kan laves med Kettlebell’s eller vægtstang. Det hovedsaglige er, at du skal squatte med vægten, og mens du rejser dig, presser du vægten over hovedet. Hej ømme arme OG balder.

Aktiv pause: HA! Det er jo slet ikke nogen pause, hvis du skal være aktiv. Men, men, men… Når du i en Team Workout skal igennem en laaaaaaang liste af øvelser, så virker det helt befriende at få lov at sjippe eller ligge i planken, mens din makker er i gang med øvelserne.

Snatch/Clean/Clean & Jerk/Push press: Forskellige løft i CrossFit. Laves som regel med vægtstang, men kan også laves med f.eks. Kettebells.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s